Nieuws 2021
Persbericht: Wederom meer aios voor het specialisme ouderengeneeskunde
In maart 2022 starten 59 aios met de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is dit een kleine stijging. We zien elk jaar een lichte stijging van het aantal nieuwe aios. Maar dit is nog niet voldoende. Een grotere stijging is hard nodig om goede zorg te garanderen voor de groeiende groep kwetsbare ouderen.
Lees meer: Persbericht: Wederom meer aios voor het specialisme ouderengeneeskunde
Herziening Landelijk Opleidingsplan ouderengeneeskunde
Het vak van de specialist ouderengeneeskunde is volop in ontwikkeling. Maatschappelijke en beroepsinhoudelijke ontwikkelingen, veranderende wet- en regelgeving, wijzigingen in bekostiging van ouderenzorg en het belang van interprofessioneel samenwerken blijven voortdurend van specialisten ouderengeneeskunde vragen om hun manier van werken en vaardigheden hierop af te stemmen. Ook zijn er evaluaties beschikbaar met aandachtspunten ter verbetering van de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde in de toekomst. Daarom starten we met een herziening van het opleidingsplan.
Lees meer: Herziening Landelijk Opleidingsplan ouderengeneeskunde
Experimenten Interprofessioneel opleiden
Netwerkgeneeskunde vraagt om interprofessioneel samenwerken en leren. In het kader van het Opleiden 2025 zijn de eerste vijf experimenten interprofessioneel opleiden van start waarin bestaande initiatieven worden uitvergroot. De experimenten zijn proeftuinen waarin bestaande initiatieven worden uitvergroot. Hiermee ontdekken we in de praktijk wat wel werkt en wat niet als we over grenzen heen willen organiseren en wat bevorderende en belemmerende factoren zijn voor interprofessioneel opleiden. De lessons learned worden vertaald naar handreikingen voor de medische vervolgopleidingen.
Lees alle experimenten hier.
Persbericht: Méér onderwijs ouderengeneeskunde is noodzakelijk voor elke arts
Het is noodzakelijk dat de geneeskundestudent van nu meer onderwijs krijgt en ervaring opdoet in de ouderengeneeskunde. Nederland krijgt tussen 2020 en 2040 te maken met een forse stijging van 96% van het aantal 80 plussers (SCP, 2021).
De factsheet ‘Opleiding ouderengeneeskunde moet groeien’ toont het grote belang van ervaring opdoen in de ouderengeneeskunde voor de algemene ontwikkeling van artsen alsook voor de instroom in deze medische vervolgopleiding. De huidige situatie laat zien dat bij de meeste opleidingen geneeskunde er nog beperkt tot geen onderwijs ouderengeneeskunde is. Dit vraagt om een verandering van de curricula geneeskunde. SOON en Verenso roepen de steun van de NFU en de opleidingsdirecteuren geneeskunde op om ons samen in te zetten voor meer ervaring met dit specialisme.
Lees meer: Persbericht: Méér onderwijs ouderengeneeskunde is noodzakelijk voor elke arts
Aantal aios voor specialisatie ouderengeneeskunde groeit gestaag
In september starten 100 aios in de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Dat brengt het totaal aantal ingestroomde aios in 2021 op 151. Dit is een stijging van 7,1% ten opzichte van 2020. Dit aantal is hard nodig om goede zorg te garanderen voor de groeiende groep kwetsbare ouderen.
Het percentage kandidaten dat door de selectie is gekomen, ligt ook iets hoger dan in 2020. Wij merken dat de kwaliteit van de artsen die solliciteert voor een opleidingsplaats toeneemt, terwijl de criteria voor toelating strenger zijn geworden. Dat maakt ons, ondanks de huidige pandemie, tevreden met de gestage groei van dit jaar.
De grote zorg voor de toekomst blijft. Voor 2021 en de komende jaren zijn er 260 opleidingsplaatsen per jaar beschikbaar. Met de instroom van ‘slechts’ 151 aios vraagt dit om nog veel meer artsen die kiezen voor de specialisatie ouderengeneeskunde.
Lees meer: Aantal aios voor specialisatie ouderengeneeskunde groeit gestaag
Ervaren klinische verantwoordelijkheid bepalend voor beroepskeuze artsen
“Zelf medische beslissingen nemen, eigen patiënten hebben en belangrijke verantwoordelijkheden voor de patiëntenzorg hebben zijn belangrijke factoren voor geneeskundestudenten en basisartsen bij het kiezen van een vervolgopleiding. Door zelf deze klinische verantwoordelijkheid te ervaren, krijgen zij een goed beeld van het medisch specialisme en van hun eigen behoeften.” Dit blijkt uit een promotieonderzoek van Sophie Querido naar de beroepskeuze van geneeskundestudenten en basisartsen. Sophie Querido promoveerde op 21 januari 2021 op dit onderwerp met haar proefschrift ‘Career Choice of Medical Students and Recent Medical Graduates Studies on factors of influence in a longitudinal trajectory’ en behaalde daarmee de graad van doctor aan de Universiteit Utrecht.
Lees meer: Ervaren klinische verantwoordelijkheid bepalend voor beroepskeuze artsen