De vijf opleidingsinstituten ouderengeneeskunde gebruiken een landelijk toetsplan en toetsboek. Dit bevat onder meer de procedure toetsing en beoordeling en de toetsinstrumenten. Hiermee worden alle aios ouderengeneeskunde - ongeacht bij welk opleidingsinstituut zij de opleiding volgen - getoetst en beoordeeld.
Het toetsplan (procedures) en toetsboek (toetsinstrumenten) kunnen door aios ouderengeneeskunde, beoordelaars en andere betrokkenen gebruikt worden als een handleiding bij de toetsing en beoordeling.
Voor aios die na 1 september 2024 starten met de opleiding, gebruiken de Handleiding Leren ontwikkelen en beoordelen 2024. Dit document biedt een overzicht van alle ontwikkel- en beoordelingsinstrumenten binnen de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Het digitale e-portfolio dient gebruik te worden voor het toepassen en gebruiken van de ontwikkel- en beoordelingsinstrumenten.
Tijdens de opleiding wordt van de aios verwacht een aantal medisch-technische verrichtingen te beheersen. Een overzicht van deze medisch-technische verrichtingen staat in het toetsplan. Ter ondersteuning is een literatuurlijst beschikbaar, waarop voor elke medisch-technische verrichting een passende kennisbron staat, die je als aios kan raadplegen. Deze literatuurlijst behoort niet tot de landelijk verplichte kennisbronnenlijst en wordt niet getoetst.
De landelijke kennistoets voor artsen in opleiding tot specialist ouderengeneeskunde toetst de kennis over de Kenmerkende Beroepssituaties (KBS). Het is een digitale meerkeuzetoets die tweemaal per jaar plaatsvindt. In een cyclus van drie jaar komen alle KBS, zoals beschreven in het landelijk opleidingsplan, een- of tweemaal aan bod. De getoetste literatuur is gebaseerd op de door het SOON-bestuur vastgestelde kennisbronnen.
De landelijke kennistoets is educatief van karakter en geeft de aios inzicht in hoeverre zij de stof beheersen. Een educatieve toets betekent dat het toetsresultaat van de aios wel wordt meegewogen bij de beoordeling, maar dat de toets op zichzelf geen reden is om te besluiten tot continueren dan wel staken van de opleiding. Om deze reden is ervoor gekozen om de cesuur van de toets niet achteraf aan te passen bij eventuele onjuistheden in de toets. De feedback over de toetsvragen, die aios na afloop via een enquĂȘte kunnen geven, wordt gebruikt om tot verbetering van volgende toetsen te komen.