Er zijn vijf uitgangspunten voor de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde:

 

1. De beroepspraktijk

Karakteristiek voor de opleiding is dat werken en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De aios besteedt ongeveer 80 procent van de opleidingstijd aan werken in de beroepspraktijk. Die wordt dan ook beschouwd als vertrekpunt voor zowel leren als opleiden.

 

2. Competentiegericht leren en opleiden

De opleiding biedt de aios de gelegenheid de competenties van de specialist ouderengeneeskunde te verwerven. Competenties ontstaan en groeien door te handelen in de praktijk in combinatie met reflectie op dat handelen. De aios moet de competenties op een van tevoren vastgesteld niveau beheersen. De competentieontwikkeling van de aios staat dan ook centraal in de beoordeling.

 

3. Kenmerkende beroepssituaties

In de opleiding staan ‘kenmerkende beroepssituaties’ (KBS) centraal.

Dit zijn (oefen)situaties die representatief zijn voor het werkveld van de specialist ouderengeneeskunde. Tijdens de opleidingsperiodes en -stages bekwaamt de aios zich in een doeltreffende aanpak van KBS. Een korte beschrijving van alle KBS vind je hier

Een andere invalshoek is: kijken naar wat de specialist in essentie doet in die kenmerkende beroepssituaties. Het gaat hierbij om beroepsactiviteiten: activiteiten die regelmatig terugkomen en tot de kern van het beroepsmatig handelen horen. Het gaat erom dat de specialist ouderengeneeskunde in een bepaalde praktijksetting de beroepsactiviteiten in de juiste combinatie en in de juiste volgorde toepast en daarbij rekening houdt met actuele situatiekenmerken. Dit veronderstelt voldoende beheersing van de onderliggende competenties. Een korte beschrijving van alle beroepsactiviteiten vind je hier

 

4. Krachtige leeromgeving

Het opleidingsinstituut en de opleidingsinrichting hebben de verantwoordelijkheid een effectief leerklimaat te scheppen dat de aios in staat stelt de vereiste competenties te verwerven. Een effectief leerklimaat veronderstelt een krachtige leeromgeving. De krachtige leeromgeving van de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde ontstaat door de combinatie van werken in de praktijk, cursorisch onderwijs, leren van elkaar, supervisie, voortgangsgesprekken, toetsing en beoordeling.

 

5. Eigen verantwoordelijkheid van de aios voor het leerproces

Iedere aios die aan de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde begint, heeft haar persoonlijke leergeschiedenis. Ze koppelt nieuwe informatie en ervaringen aan die voorkennis en vormt daarmee haar eigen geheel van kennis en inzichten. Kennis is uniek en dat geldt in bepaalde mate ook voor de leerbehoefte van de aios. In de op­leiding houden we hier rekening mee door samen met de aios een leertraject op maat te ontwerpen. Dit vraagt van de aios een actieve, reflecterende en verantwoordelijke manier van werken en leren. Kortom: de aios is zelf verantwoordelijk voor haar leer­proces.

Onze website plaatst cookies zodat de website goed werkt en we genereren daarnaast anonieme gebruiksstatistieken. Lees hier hoe we omgaan met jouw privacy en gegevens.

Voorkeuren cookies

We gebruiken cookies om onze website te analyseren en verbeteren, en voor marketing en om ervoor te zorgen dat je relevante content te zien krijgt. Het niet toestaan van cookies kan invloed hebben op je gebruikerservaring.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed werkt en zijn altijd ingeschakeld. Alles om je een goed werkende website te kunnen tonen.
Analytische Cookies Ingeschakeld
Met analytische cookies verzamelen we geanonimiseerde gegevens over het gebruik van onze website. Dat helpt ons onze website te kunnen optimaliseren. Jouw IP-adres wordt niet geregistreerd.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Marketing cookies zijn nodig voor functies als socialmedia-deelbuttons en het bijhouden van surfgedrag. Met deze cookies kunnen we je relevante content en advertenties laten zien.